tisdag 11 december 2012

D-vitamin eller inte?!

Något som verkar vara väldigt hett på tapeten just nu är forskning vad gäller tillskott av D-vitamin eller ej.

Dom flesta kanske vet vad D-vitamin är och gör med vår kropp? D-vitaminet bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna
En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.
Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Mycket återstår att säkert bevisa, men en del är så gott som säkert redan nu.

För att få i sig sin dos av D-vitamin behöver man vistas i stark sol i ca 15 minuter med mycket bar hud, utan solskydd, det ger tydligen det D-vitamin man behöver på flera dagar.

Visst finns det en del D-vitamin i kosten vi äter också, ex fet fisk & ägg.
Men det är svårt vad jag förstår att få i sig tillräckligt via kosten. Man skulle exempelvis behöva äta 35 ägg för att få i sig 2000 E
(Enl forskning så skall en vuxen person få i sig mellan 2 000 – 5 000 E dagligen, vissa rekommenderar ännu mera)

Men kan tillskott av D-vitamin vara skadligt?

Nästan aldrig tydligen.
Undantaget: vid några ovanliga sjukdomar kan normalisering av D-vitamin ge risk för ökat kalkvärde i blodet. Har man någon av dessa sjukdomar bör man vid ökat intag/solning kontrollera kalkvärdet hos läkare. T ex vissa cancersjukdomar, Granulomatösa sjukdomar (t ex TBC)

Så jag kommer iaf att köpa hem ett bra D-vitamin tillskott och äta under dom mörkaste vintermånaderna iaf. Det blir en sväng förbi apoteket imorgon.






1 kommentar:

Sandra sa...

Jag äter D-vitamin, nästan hela året. I juli, augusti slarvar jag nog en del men annars så!
D-vitamin, omega-3, C-vitamin under vintern och i höst har jag även ätit anstaxin vilket skulle va bra för mig som jämt är sjuk. Å peppar peppar, friskare än i våras har jag iaf varit!