söndag 23 maj 2010

Yttrandefrihet? Inte när det gäller hundar!

Jag kan inte annat än nicka instämmande när jag läser kommentaren som Len fick när hon skrev inlägget ang hundar som bits.

Varför huggar alla som ormar så fort man råkar säga något negativt om hundar?!

Ett exempel ang detta är då barnens farbrors hund vid upprepade tillfällen morrat åt Emma då hon endast befunnit sig bredvid hunden, hon har mao inte ens rört hunden.
Vid sista morrtillfället kände jag att jag blev förbannad då hundens matte och husse inte ens "bannade" hunden då det gjorde så. Jag sa då att jag tycker att man klart och tydligt ska markera för hunden att den gör fel då den morrar åt någon annan och då framförallt ett litet barn som inte kan säga till själv!
Dom tyckte som så att han hade ju faktiskt inte bitit utan bara markerat....!!!
Hmm, markerat vadå undrar jag? Hon gjorde ju faktiskt ingenting.
Nää, dom tycker att barn ska lära sig att hunden inte vill vara med barnet i fråga när den gör så och att man ska lära barnet att acceptera detta. Och dom sa att hunden aldrig skulle bita henne.

Då resonerar jag så här. Kan hunden morra när barnet inte ens rört hunden vad kan då hända vid ett ev obevakat ögonblick då barnet kanske snubblar och ramlar över hunden?! Eller drar den i svansen exempelvis?

Självklart ska man lära sina barn att vara snäll mot djur.
Men barn är ändå barn och man har inte dom under uppsikt 100% av tiden.

Jag tycker inte en hund ska bete som som den står över någon människa, vilket den tror när den gör så. Hundar är flockdjur och rangordningen gäller. Detta är min åsikt och det står jag för!

1 kommentar:

Len sa...

Kul att nån håller med mig!

Och vaddå, hunden markerade att den inte ville va bredvid barnet, men va fan, då får väl hunden flytta på sig då, inte morra.

Grrr, jag blir så arg...