måndag 25 februari 2013

Good shit!

Som många kanske vet så brinner jag för kost & hälsa. Jag älskar att försöka hitta nya, hälsosamma och goda råvaror. Mat som får en att må bra helt enkelt. Jag avskyr alla dessa hel/havfabrikat som är fulla av alla dessa E-ämnen & konstgjorda smaker som producenterna tillsätter i mycket av vår mat.

Så när jag hittade denna på Coop så var jag tvungen att köpa hem den. Den är en blandning av spirulina, vetegräs & mynta. Vem har inte hört en massa prat om Spirulina på sistone?

Jag ska väl försöka ha i den i smooties och liknande. Den smakar väl inte så himla mycket, men det blir en ganska läskig färg (svart/mörkgrönt) och det i sig ser väl inte så gott ut....
Men huvudsaken är väl att den inte smakar lika läskigt!! hihi
Är det någon som använt denna så skulle jag gärna vilja ha era recept/tips på hur man kan äta den! :-)





Lite innehållsfakta:

Spirulina: Innehåller mycket vitaminer, mineraler, proteiner, essentiella aminosyror, icke-essentiella aminosyror, essentiella fettsyror och klorofyll.
Den ska tydligen pigga upp och föryngra! :-)

Vetegräs: Runt 70% av innehållet i vetegräs består av klorofyll. Det är vetenskapligt bevisat att klorofyll hjälper till att förhindra skadlig bakterietillväxt i din kropp.

Det är också en utmärkt källa till protein, det innehåller nästan 1g protein per tesked vetegräs.
Det innehåller alla de 8 livsnödvändiga aminosyrorna, liksom 13 av de icke-livsnödvändiga aminosyrorna. Mängder med mineraler likaså varav huvudsakligen Kalcium, Jod, Selenium, Järn och Zink. Det innehåller även vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12, C, E och K och flera hundra enzymer som är svåra att hitta i andra livsmedel

Mynta:  Ja, den är nog tillsatt mest för smakens skull.
Men mynta brukar användas att drickas som te vid magsmärtor, förkylning, som galldrivande medel vid sjukdomar i galla och lever. Som medel mot väderspänning.
Ska tydligen också vara bra att tvätta svårläkta sår med.



Inga kommentarer: