torsdag 22 december 2011

Busiga barn!

Vissa kvällar är det mindre roligt att vara förälder. Ikväll är en sån kväll! Och att man är själv med barnen varannan jäkla vecka gör ju inte saken lättare. Man blir rätt matt när man får ta 100% av konflikterna själv. Det är så skönt dom gånger man är två som backar upp varandra.

Så vad har hänt? Jo, jag ska berätta allt från början...

Igår så gick Elias hem till sin bästa kompis Emil som bor här intill. Efter någon timme så kommer Emils mamma hit med Elias och berättar att dom varit nere på Emils rum och av någon anledning fått för sig att dom skulle hämta in en massa vatten in hans rum. Har egentligen inte fått veta vad dom lekte...men egentligen så spelar det ingen roll heller.
När Emils mamma kom in i rummet så hade det varit sjögång inne i rummet. Det var tydligen väldigt mycket vatten överallt....
Så jag hade ett långt (pedagogiskt) samtal med Elias där jag berättade att dom hade gjort fel och att dom aldrig fick göra så igen. Och skulle jag se eller höra att dom gjort likadant igen så skulle det bli konsekvenser....
Elias förstod precis vad jag menade och lovade dyrt och heligt att aldrig göra om detta igen.

Idag efter middagen så ville han gå över dit igen och leka. Jag sa att det var ok, men jag ville att han skulle be Emils föräldrar om ursäkt för gårdagen. "Absolut, det ska jag göra" sa Elias

Och det hade han gjort så snart han kom in genom dörren.
MEN av någon anledningen så gick inte budskapet riktigt ända fram. För killarna hade gjort om precis samma sak ikväll.

Jag var inte riktigt nöjd på honom kan jag säga!

Jag sa till honom att jag är för arg för att prata ordentligt om detta nu. Utan imorgon så vill jag veta varför dom gjorde så! Och jag ska komma på vad han ska ha för straff.

Så vad tusen ska man ge för straff? Känns inte riktigt som en bra ide att dra in veckopengen som vi brukar göra. Det skulle ju han inte ens märka med tanke på att det är julafton på Lördag och han kommer att få en massa julklappar...

Tips någon?

1 kommentar:

Sandra sa...

Oj! Att dom vågade göra om de så där dagen efter!
Ja visst kan ni dra in veckopengen men då får de bli en annan helg. Klarar man av de kan man ju även hålla inne på godiset även om de är jul!
Vi har haft kompisförbud ett par gånger, en, två ibland 3 dagar beroende på hur illa vi tyckt att de varit!

Kämpa på vännen, du är duktig!!!
Kram